24.03.2020

Podstawowe zasady fotografii które zna oraz wykorzystuje każdy fotograf
Część pierwsza- ekspozycja

 

Witajcie ponownie ! 🙂

Postanowiłem, że zanim zacznę omawiać z Wami bardzo zaawansowane tematy, warto omówić podstawy. To co dzisiaj chce Wam przekazać są to podstawy fotografii. Są to jednak te podstawy których nie zapomina się po wkroczeniu na wyższy etap ponieważ są one potrzebne każdemu fotografowi- niezależnie od etapu na jakim obecnie się znajduje. Jeśli ich nie znasz zapraszam Cie do wkroczenia do kolejnego, a właściwie pierwszego etapu w Twojej fotograficznej przygodzie. 

Każde zdjęcia składa się z kilku parametrów które sprawiają, że fotografia tego samego ujęcia może wyglądać zupełnie inaczej. Nie bez znaczenie pojęcia „fotografia” pochodzi od francuskiego słowa „photographie” co w tłumaczeniu daje rysowanie lub malowanie światłem. 

W tradycyjnym malarstwie ten sam widok będzie nieco inaczej przedstawiony przez każdego z malarzy- tak samo dzieje się w fotografii – pomimo, że szkic tego „obrazu” zapisuje za nas elektronika. Jednak to co pozostaje dla nas (przynajmniej w trybie manualnym) to operowanie tzw trójkątem ekspozycji co ma kluczowy wpływ na końcowy wygląd zdjęcia.Wspomniany trójkąt ekspozycji, jak łatwo się domyślić składa się z 3 parametrów: otwór przysłony, czas otwarcia migawki (naświetlania) oraz wartości ISO. Te 3 pojęcia składają się na ekspozycję zdjęcia.

Otwór przysłony– jest to regulowany prześwit w obiektywnie ustalający ile światła ma dotrzeć do matrycy aparatu. Obiektyw ma dużo wspólnego z ludzkim okiem. Otwór przysłony działa jak ludzka źrenica. Jeśli oko znajduje się w miejscu mocno oświetlonym źrenica zwęża się aby ograniczyć dopływ światła do siatkówki oka. Tak samo przymykając otwór przysłony w obiektywnie sprawiamy, że do matrycy aparatu dociera mniej światła. Wartość przysłony podaje się w stopniach a oznacza literką „f”. Każde otwarcie przysłony o jeden stopień podwaja ilość światła docierającego do matrycy. W praktyce otwór przysłony wpływa na głębie ostrości i w większości przypadków jest to jego główna funkcja. Pamiętaj jednak, że na głębie ostrości ma również wpływ odległość od fotografowanego obiektu.

Czas otwarcia migawki (czas naświetlania) – określa czas przez jaki migawka aparatu podczas rejestracji obrazu pozostaje otwarta. Podobnie jak wartość przysłony reguluje ona ile światła będzie w stanie wyłapać matryca- różnicą jest to, że tutaj odbywa się to poprzez czas wpadania światła a w przypadku przysłony przez wielkość otworu przez jaki ono wpada. Również w tym przypadku poza podstawą funkcją ma ona również inną  a jest nią zamrażanie ruchu bądź celowe rozmywanie poruszającego się obiektu. 

 

Wartość ISO – oznacza czułość z jaką matryca reaguje na światło. W fotografii cyfrowej ma ona bardzo duże znaczenie – sprawia, że parametrami opisywanymi powyżej możemy w pewien sposób manipulować ponieważ niedobory światła lub prześwietlenia możemy niwelować czułością matrycy. W aparatach analogowych ten parametr nie był tak łatwo dostępny. Czułość była na stałe zapisana w kliszy (filmie). Dostępny były takie o różnych wartościach ISO jednak szybka ich zmiana nie była praktycznie możliwa. Obecnie wartość ISO możemy w większości aparatów w dowolnym momencie regulować pokrętłem. Jest to jednak parametr „sztucznie” wytwarzanym przez aparat co wiąże się z pewnymi ograniczeniami. W starszych konstrukcja w miarę zwiększania czułości ISO, na zdjęciach pojawiał się niezbyt estetyczny szum cyfrowy.

Trójkąt ekspozycji- wspomniane wyżej 3 wartości wpływają na naświetlenie zdjęcia. Zależnie od tego jaki efekt chcemy uzyskać ustawiamy parametry tak aby zdjęcie było prawidłowo naświetlone (nie prześwietlone i nie zbyt ciemne). Jeśli jednak po ustawieniu jasności zdjęcia chcemy przykładowo przymknąć przysłonę aby uzyskać większą głębie ostrości (bo nie wszystko na zdjęciu jest ostre a w tym przypadku takie chcemy) musimy pamiętać o tym, że wtedy zdjęcie będzie ciemniejsze. Musimy więc zrekompensować to innym parametrem czyli podnieść wartość ISO lub zwiększyć czas otwarcia migawki. Ułatwienie jest fakt, że każdy z tych parametrów działa w stosunku jeden do jednego. Przykładowo zmniejszenie czasu naświetlania o 3 stopnie wymaga zwiększenia czułości ISO o 3 stopnie lub zwiększenie otworu przysłony o 3 stopnie. Pamiętaj, że aby rozjaśnić zdjęcie o 3 stopnie możesz też zwiększyć ISO o 2 stopnie oraz otworzyć przysłonę o 1 stopień- ekspozycja czyli poziom jasności zdjęcia będzie taki sam.

 

03.03.2020

Pierwszy sprzęt dla profesjonalnej fotografii – czy na pewno potrzebny sprzęt z wyższej półki?

Cześć 🙂 

Każdy fotograf lub niedoszły fotograf stawał kiedyś przed wyborem sprzętu do „początków profesjonalnych zdjęć”. Wybór nigdy nie jest łatwy dlatego szukamy pomocy w internecie- głównie na forach lub grupach internetowych dla profesjonalistów. Też tak robisz? Jeśli tak to pewnie popełnisz błąd jak większość i wydasz kupę kasy na sprzęt który w końcu będzie „wykorzystany” maksymalnie w połowie. Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie błędy sam popełniłem oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu innego niż telefon komórkowy – zapraszam do mojego wpisu 🙂

Może nieco Was rozczaruje ale… mała część osób którym zamarzyło się zostać profesjonalnym fotografem, robić zdjęcia profesjonalnym modelkom lub na międzynarodowych ślubach w rzeczywistości to robi. Powody są różne- brak konsekwencji w działaniu, brak pełnego zaangażowania, lekceważenie uwag osób bardziej doświadczonych, spora konkurencja- nie jest to w tym momencie ważne 😉 

Przejdźmy jednak do sedna wpisu. Na co zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu, co ja zrobiłbym inaczej, kiedy warto inwestować w sprzęt swoje oszczędności?

Zacznijmy od uczenia się na błędach czyli na mnie 🙂 

Wyglądało to tak- od nastolatka z tyłu głowy miał magiczne „będę fotografem”. W międzyczasie wszystko potoczyło się samo…. zupełnie inaczej. Szkoła średnia, studia, praca, własna działalność. Jednak któregoś dnia pomyślałem: miałeś zostać fotografem, nie wyszło. Masz oszczędności- kup sobie lustrzankę. Nie róbcie tego !!! Jeśli czujecie potrzebę kupcie aparat ale nie inwestujcie oszczędności w lustrzankę polecaną na forum dla profesjonalistów. Na moim przypadku- zanim całkowicie mnie to pochłonęło, zanim nauczyłem się obsługi wszystkich funkcji body, liznąłem postprodukcję i nauczyłem się co to i z czym się je pojęcie „klient” mój sprzęt nadawał się do muzeum 😉 

Na początek (o ile nie chcesz od razu udawać profesjonalisty- czego nie polecam) wystarczy właśnie takie muzeum 😉 – niestety już nie mam do sprzedaży 😀

Jeśli już wiesz jakie ja popełniłem błędy przyjrzyjmy się co oferuje obecnie rynek- nie będę udawał eksperta i polecał wszystkiego co pojawia się na rynku. Sam większość czasu miałem do czynienia z marką Nikon- głównie lusterkowce. Jednak to co obecnie dzieje się na rynku bezlusterkowców to przeskok o kilka stopni. Jednak ceny również są „przeskokiem”. Dlatego moim zdaniem na początek wystarcza, starsza, sprawdzona, leciwa konstrukcja. Dla ciekawości- zdziwilibyście się na jakich sprzętach pracują niektórzy fotograficy ;). Ich zdjęcia są często o wiele lepsze niż osób który są w posiadaniu nowoczesnych bezlusterkwców lub flagowych pełnoklatkowców Nikona lub Canona. Jednak z czasem, z rozwoje kariery oraz rosnącym targetem klientów sprzęt zaczyna mieć znacznie. Uważam po prostu, że najpierw umiejętności- później niezbędny staje się sprzęt dostosowany do umiejętności. 

Jeśli więc masz ambicję na zostanie fotografem – zacznij od „cropa” czyli niepełnej klatki- tańsze body, tańsze obiektywy. Jeśli chodzi o Nikona i stosunek ceny do jakości wybierz coś z serii 5xxx czyli d5200, d5300. Są to sprzęty „amatorskie” jednak z funkcjami oferowanym w aparatach profesjonalnych. Jeśli jednak masz do dołożenia „parę stów” celuj w używane d7100 lub d7200. Są to body które nie są FX (pełna klatka) jednak ich obsługa niczym się nie różni od sprzętów pełno-klatkowych. Kwestia wyboru obiektywu jest bardzo ważna jednak w tym przepadku nie ma się co oszukiwać- w obrębie jednej marki jakość kształtuję cene. Nie da się kupić obiektywy za 700 zł który będzie dorównywał temu za 4000 zł.

Sprzęt Canona ma analogiczne modele- wcale nie są gorsze jednak mam z nimi mniejsze doświadczenie dlatego nie chcę porównywać

Pamiętaj- są to moje subiektywne odniesienia- nie musisz się z nimi zgadzać